Didaktik och estetiska läroprocesser

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2015

Museibesök 2

Av Christian Blaschke - 2 oktober 2015 15:49

Jag har nu besökt det femte och sista museet den här terminen. Eftersom jag bor i Varberg blev det besök på Hallands kulturhistoriska museum på Varbergs fästning. Museet är beläget i ett väldigt vackert område på en högt belägen plats med utsikt över havet. Jag var på detta besök med ett barn i fyraårsåldern vilket gjorde att jag kunde se reaktioner och känslor vid vissa objekt. Inuti museet fanns det massvis med intressanta saker. Här fanns allt ifrån uppstoppade djur till gamla vapen och skelett. Det fanns pärlhalsband som användes förr i tiden och som jag tänkte att detta kan jag koppla till förskolans verksamhet då just aktiviteten att pärla är väldigt populärt. Hur skiljer sig de pärlhalsband vi gör från de som användes förr?

 

Det fanns en hel del positiva saker sett ur ett barns perspektiv. Exempelvis var många av montrarna på låg höjd så det var lätt för barn att se. Det fanns en rithörna där barnen kunde skriva eller rita vad de ansåg vara fred. Dessa teckningar lades sedan i en låda som personalen senare satte upp som en del av utställningen. Denna rithörna fanns i sektionen som handlade om just fred och krig. Här fanns mycket bilder från syrianska flyktingar och skildrade hur kriget påverkar syrierna. Många bilder tyckte jag dock var lite otäcka, då de visade blodiga människor. De värsta bilderna var dock inneslutna i ett rum med varningsskylt vilket var mycket bra.  I rithörnan fanns även barnböcker som skildrade livet som flyktingbarn där barnen kunde sjunka ner i en säck tillsammans med någon vuxen och kanske få en bättre förståelse kring vad de just sett i utställningen.

 

Själva utställningsobjekten i museet tyckte jag var bra och det fanns mycket man kunde föra med sig tillbaka till förskolan och arbeta vidare med. Det fanns bland annat en monter med jord där det hade tryckts in olika föremål som inte borde slängas i naturen. Detta är något som kunde starta ett arbete kring hållbar utveckling och sortering i förskolan. Bredvid stod en Gekås vagn med varor och en informationsskylt som visade på hur mycket människor faktiskt konsumerar. Detta kan också användas i arbetet med hållbar utveckling.

                                                   
                                      

Överlag var det ett bra museum men om du som vuxen tar dit mindre barn bör du varar beredd på att svara på många frågor då en del bilder och objekt kan uppfattas som både obehagliga och svårförståeliga. Det var också en nackdel att det inte var tillåtet att ta bilder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 17:35


Vi har nu haft vår sista dramalektion under vår utbildning och den handlade om forumteater och forumspel. Gunilla Fihn[1] berättade om forumteaterns uppkomst och vilka som varit i centrum under historiens gång. Forumspel och forumteater handlar om at...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 14:54


Vi har nu haft drama för tredje gången denna termin. Det hade blivit dags att slutföra och spela upp de dramaaktiviteter som vi förberett. Det första vi dock fick göra var att dela med oss av våra erfarenheter vi fått inom drama på vår VFU. Jag kände...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 11:25


Nu har vi haft vår sista textil workshop, och denna gång handlade det om vävning och flätning med mera. Cathrine Berg[1] visade oss grunderna inom vävning och förklarade också för oss vad en vävstol består utav för delar. Varp, väft, bom och skyttel ...

VFU

Av Christian Blaschke - 29 november 2015 11:37


Jag har nu gjort mina tre veckors praktik. Som jag tidigare skrivit hade jag med mig egentagna bilder i form av rimmemory som mitt didaktiska material. I mina aktiviteter använde jag fyra barn i fyra och femårs ålder.   Efter vi spelat mitt rimme...

Av Christian Blaschke - 1 november 2015 12:30

När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards