Direktlänk till inlägg 30 september 2015
Efter gårdagens musikexamination som handlade om att genomföra en aktivitet med klassen kopplat till en viss form av musikaliskt kunnande var det idag dags för workshop.
Vi har nu haft musik för sista gången denna terminen. Vi började med en examination där vi tillsammans med en klasskamrat skulle genomföra en aktivitet kopplat till en viss form av musikaliskt kunnande. Då vi blivit tilldelade akustisk musikalisk kunskap gjorde vi en övning som gick ut på att barnen skulle agera utifrån det instrument de hörde. Vi spelade gitarr, ukulele, djembe och tamburin. Alla fick varsitt instrument att lyssna efter och då vi satt halvt osynliga med våra instrument gällde det att lita på sina öron snarare än sina ögon.
Sedan var det dags för workshop och vi fick träna på att spela olika instrument så som djembe, gitarr och tonbox. Då jag tidigare spelat trummor och spelar mycket gitarr på min fritid var den praktiska biten inget direkt nytt för mig. Det jag tar med mig mest från denna musikstund är de olika begrepp som togs upp. Exempelvis att de olika trumslagen på en djembe kallas basslag, kantslag och slap-slag.
I läroplanen för förskolan Lpfö 98 rev, 2010 står det att barn ska få utveckla sin förmåga att få förmedla upplevelser och tankar med hjälp av bland annat musik.
Precis som vi fick göra under workshopen kan det i en barngrupp vara väldigt roligt att bara få experimentera med olika instrument. Tyvärr finns det inte så mycket instrument ute på förskolorna vilket är väldigt synd. Dock finns möjligheten att göra egna instrument med hjälp av enkla material. Detta tycker jag är väldigt intressant och funderar på att göra under min VFU.
Ylva Holmberg (2012, ss.136-137) menar att för att musikstunderna i förskolan ska kunna vara av både undersökande och reproducerande slag krävs det pedagoger som har musikaliska kunskaper och är praktiskt kunniga inom musik. Vidare skriver hon att trots att det i samhället idag finns ett stort musikutbud så är det en ganska enformig musik som når förskolan. När det gäller barnböcker och har vi ett varierat och bra utbud men vi har en bit kvar inom musiken.
Under den tid jag spenderat i verksamheten har jag tänkt en hel del på just variationen av musik och kommit fram till att det precis som Holmnerg menar inte spelas många olika sorters musik. Det jag hör mest av är i form av visor och möjligen schlager. Om det nu är så att pedagoger inte kan eller vill sjunga och spela exempelvis hårdrockslåtar med barnen så låt dem ta med sig skivor och spela upp dem i barngruppen. Hur reagerar barnen på olika soerters musik? Analysera och jämför sedan de olika musikstilarna.
Anna Ehrlin (2012, s. 145) skriver att det spontana i barns uttryck är viktigt att ta tillvara på för att sedan utgå från det i spel och sång. I praktiken visar sig dock detta bli svårt då det enligt många pedagoger saknas kompetens. Vidare skriver hon att allra bäst vore det förstås om musik i förskolan inte sågs som något där det inte kan bli rätt och fel utan något man upplever och uttrycker.
Musik bör finnas tillgänglig överallt på förskolan. Detta tror jag är enda sättet att göra det till en naturlig del i vardagen. Spela musik, dansa till musik, lek till musik, prata musik och framförallt våga som pedagog. Det är även viktigt att se till att barnen utmanas i sin musikaliska utveckling.
Referens:
Ehrlin, A (2012) Att starta musikprofil i förskolan. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red). Musikvetenskap för förskolan. 1. Utg. Stockholm: Natur & kultur, ss.139-152
Holmberg, Y (2012) Musikstunden-sång, spel och rörelse. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red). Musikvetenskap för förskolan. 1. Utg. Stockholm: Natur & kultur, ss.123-137
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet:http://hdl.handle.net/2077/30905
När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 | 5 | 6 |
||||
7 | 8 |
9 | 10 |
11 | 12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
|||
21 |
22 | 23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 | |||||||
|