Didaktik och estetiska läroprocesser

Direktlänk till inlägg 24 september 2015

Museibesök

Av Christian Blaschke - 24 september 2015 10:30

Igår var det heldag i Göteborg som gällde tillsammans med alla kurskamrater. Vi besökte här Göteborgs konsthall, Röhsska museet och Hasselblad center. Vi ska under terminens gång besöka fem stycken konsthallar eller museer. När vi nu var där med klassen var tanken att vi skulle besöka Göteborgs konsthall och Röhsska museet, men då vi hade en lång rast mitt på dagen valde några av oss att besöka ytterligare ett museum (Hasselblad center). Så här i efterhand så var det tur vi gjorde det då det visade sig vara ett väldigt inspirerande museum.

 

Det första besök vi gjorde var i Göteborgs konsthall (http://www.konsthallen.goteborg.se/). Här berättade konstpedagog Mia Renström[1] om hur konst utvecklats från att bara innefatta tavlor och skulpturer till att rymma allt från växter till film. Hon berättade även om samtidskonsten som inte ger betraktaren några svar utan snarare ställer frågor. Denna konsthall kändes för mig väldigt konstig. Där fanns film på för mig helt oförståeliga saker, ett bås i trä med hästspillning samt torkade blommor. Det var inget vidare färgglatt och ganska litet. Det vi fick göra här var att gå runt och i grupp välja ut ett verk som vi sedan skulle redovisa kring vad vi tyckte och hur man kan se på det i ett barnperspektiv. 

 

Efter besöket på Göteborgs konsthall hade vi en lång rast så efter lunchen så gick ett antal av oss och besökte Hasselblad center (http://www.goteborg.com/hasselblad-center/). Detta handlade precis som namnet antyder om fotoutställning. Jag upptäckte direkt när jag kom in att detta ställe skulle vara en spännande plats för barn. Det var mycket historiska bilder, svartvita bilder samt mycket ”levande” och rörliga utställningsobjekt. Bara alla bilder på vardagssituationer förr i tiden hade kunnat bli till ett helt temaarbete i förskolan. Här fanns förutom fotografier dessutom stora uppfinningar, tavlor gjorda med knappar, skulpturer med mera. Tyvärr hann vi inte med alla våningar då det inte fanns någon skyltning att det fortsatte på ovanvåningen. Vi behövde till och med gå ut i hallen och vidare till ett annat rum för att hitta trappan. Detta är den största kritik jag kan rikta mot detta museum då det i övrigt var väldigt bra.

 

                                                                                

  

Sist men absolut inte minst var vi inne på Röhsska museet (http://rohsska.se/). Där fick vi en kanonbra museipedagog som hette Tanja Axelryd[2]. Hon var otroligt duktig och visade oss det jag saknat hittills. Hur man jobbar pedagogiskt med barnen inom området. Hon tog med oss på samma vandring som barngrupperna får göra när de kommer på besök, så vi fick föreställa ett gäng femåringar. Vi letade fossiler, gick på skattjakt, letade snäckor och gjorde rörelseövningar. Hennes sätt att få in alla föremål på museet kopplat till sagor och berättelser var riktigt bra. Tanja berättade på föreläsningen att i Göteborg har förskolebarnen rätt till ett biobesök, ett teaterbesök och ett museibesök om året. Detta tycker jag är helt underbart och det borde naturligtvis vara så överallt. Problemet är dock att de som bor lite utanför centrum inte vågar ta sig in till staden då anser att de är för lite personal för att kunna hålla koll på alla barn.

 

På Röhsska museet väver de in olika lärostilar då alla lär sig på olika sätt. När små barngrupper kommer använder de sig av sagofigurer som mellanhand och skapar väldigt snabbt en bra kontakt med barnen. De har även en workshop där barnen får skapa. De försöker även mer och mer se till att vikten ligger i upplevelsen att skapa och inte i slutprodukten. Vi frågade till slut Tanja samma fråga som vi frågat alla vi stött på inom konstområdet nämligen: Vad får kallas för konst/konstverk? Äntligen var det någon som jobbade inom området som tyckte som jag, att barns skapelse i förskolan kan kallas för konstverk.

  

Dessa museibesök kan kopplas till läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.6) som säger att barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.

 

Inne på ett av museerna såg jag bilder på mängder av torkade blommor och tänkte att detta vore kanon att jobba vidare med på förskolan. Ta med barnen ut och plocka blommor och gå sedan igenom processen till att torka dem. Vad blir skillnaden när blommorna torkat? Vi kan använda overhead apparater för att minska och förstora blommor, växter och vad som helst från naturen. I diskussionen med barnen kan vi även plocka in ekosystemen och kretsloppet.

 

På Göteborgs konsthall fanns en utställning av något som såg ut som en hög med lådor utan sidor och tak. Det fanns ingen beskrivning från konstnären vad det skulle föreställa utan det lämnades till betraktaren. Här tänkte jag direkt på hur en barngrupp hade reagerat om de såg detta. De hade högst troligen känt lusten av att börja klättra och leka inuti den. Här kan vi som pedagoger ta kort på konstverket för att sedan gå tillbaka till förskolan och jobba med bygg och konstruktion, bild, textil eller vad som än passar barnen. Bara mystiken kring att inte veta vad det är kan generera i mängder av idéer från barnen.  

 

 

 

Referens:

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet:http://hdl.handle.net/2077/30905

 


[1] Mia, Renström. Göteborgs konsthall, Göteborg. 15-09-23

[2] Tanja, Axelryd. Röhsska museum.,Göteborg. 15-09-23


        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 17:35


Vi har nu haft vår sista dramalektion under vår utbildning och den handlade om forumteater och forumspel. Gunilla Fihn[1] berättade om forumteaterns uppkomst och vilka som varit i centrum under historiens gång. Forumspel och forumteater handlar om at...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 14:54


Vi har nu haft drama för tredje gången denna termin. Det hade blivit dags att slutföra och spela upp de dramaaktiviteter som vi förberett. Det första vi dock fick göra var att dela med oss av våra erfarenheter vi fått inom drama på vår VFU. Jag kände...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 11:25


Nu har vi haft vår sista textil workshop, och denna gång handlade det om vävning och flätning med mera. Cathrine Berg[1] visade oss grunderna inom vävning och förklarade också för oss vad en vävstol består utav för delar. Varp, väft, bom och skyttel ...

VFU

Av Christian Blaschke - 29 november 2015 11:37


Jag har nu gjort mina tre veckors praktik. Som jag tidigare skrivit hade jag med mig egentagna bilder i form av rimmemory som mitt didaktiska material. I mina aktiviteter använde jag fyra barn i fyra och femårs ålder.   Efter vi spelat mitt rimme...

Av Christian Blaschke - 1 november 2015 12:30

När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards