Direktlänk till inlägg 2 december 2015
Vi har nu haft drama för tredje gången denna termin. Det hade blivit dags att slutföra och spela upp de dramaaktiviteter som vi förberett. Det första vi dock fick göra var att dela med oss av våra erfarenheter vi fått inom drama på vår VFU. Jag kände själv hur mycket jag fått med mig genom att använda teater och drama under min praktik. Att använda drama som en estetisk lärprocess har tidigare inte varit ett första val för mig men jag kommer definitivt att använda det mycket i framtiden.
Gunilla Fihn[1] tog åter igen upp vikten av tanke, handling och känsla inom dramapedagogiken. Hon berättade också hur bilder av kunskap och lärande hos pedagogen påverkar i jobbet med dramapedagogik. Barn som uppfattar saker likadant som vi pedagoger anses ha förstått. Denna kommentar tyckte jag var extra intressant så här i efterhand då jag kan se hur sant det verkligen är. Så länge ett barn inte ser på saker så som vi gör så anses det vara oförstående, vilket i många fall är helt fel. Gunilla visade också upp ett antal saker som vi bör tänka på när det gäller drama med barn:
Vi slutförde sedan vår dramaaktivitet och spelade upp den för klassen. Några personer fick agera barn. Jag har tidigare berättat att vi tog oss ut i en mystisk skog med hjälp av handdockan Lurv. När vi nu väl var i skogen så började det regna och vi fick söka skydd på olika ställen i skogen. En grupp satt under en gran, en annan i en grotta medan en tredje grupp stod under ett paraply. Sedan skapade varje pedagog ett scenario där de blev arga på någonting, varpå de tydligt visade på känslan arg. Efter det upptäckte vi olika djur som av någon orsak kommit i konflikt med varandra varpå de blev arga. Barnen fick då visa på hur exempelvis en fågel flög när den var arg. Historien var längre men då vi enbart hade några minuter på oss var detta allt vi visade upp.
Denna lektion var väldigt lik den förra och det finns egentligen inte så mycket nytt att ta upp. Däremot så märkte jag hur svårt det var att komma på en historia inom ett visst tema. Detta är ytterligare ett bevis på hur mycket bättre fantasin är hos barnen än hos vuxna. Barn i förskolan har absolut inga problem med att på bara någon timme göra en egen saga eller berättelse.
Drama är enligt mig ett bra sätt för barnen att stimulera och utveckla kommunikation mellan varandra. Det är dessutom ett lustfyllt skapande som kräver lagarbete, liksom något där processen är viktigare än resultatet. Detta är något jag var tvungen att tänka extra mycket på under min VFU då jag ibland kände mig lite orolig för hur själva uppträdet med barnen skulle gå. När de tankarna kom var det bara att säga till sig själv att det spelar ingen roll hur det går under uppträdet barnets lärande har redan skett i processen.
Jag tror det är bra om pedagogerna i förskolan använder sig av pedagogiskt drama som grund för att utveckla och stimulera barns förmåga att utrycka sina tankar och bearbeta sina känslor utifrån deras upplevelser och erfarenheter. Dessutom får barnen genom att förställa en annan person även lära sig andras upplevelser och kanske också hur andra männsikor talar.
När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|