Direktlänk till inlägg 1 november 2015
När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skulle ha så mycket som möjligt att säga till om kring aktivitetens utveckling. Då kom jag och tänka på något som jag läst i vår litteratur. Welwert (2013 s.173) skriver att bilder idag dominerar vår värld och ur ett bildpedagogiskt perspektiv är det fantasieggande, utmanande och rent av nödvändigt att arbeta med dem. I barnens jobb med bilder så ska bilderna ses som medier som kan tolkas och analyseras.
Just den delen med att bilder analyseras och tolkas födde idén till mitt didaktiska material. Hur blir det om barnen med hjälp av bilder de själva tagit får spela musik eller teater, eller kanske skapa egna bilder efter egen tolkning? Det första jag gjorde var att skapa ett rimmemory. Detta gjorde jag dels för att visa på en aktivitet som går att göra med hjälp av bilder och dels då jag sett att många barn precis har upptäckt hur man rimmar. Jag gick sedan ut och tog kort på saker som rimmade, både i hemmet och i naturen. Under min VFU var det alltså inte mitt egna didaktiska material som var i fokus utan hur barnen kunde utveckla det.
Referens:
Welwert, G (2013) Bild som medium för lärande. I Amhag Lisbeth, Kupferberg Feiwel & Leijon Marie (red). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 173-193
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 | |||
30 |
|||||||||
|