Didaktik och estetiska läroprocesser

Presentation

URL:    http://krilleb.bloggplatsen.se
Registrerad:    2015-08-31 11:38
Senast inloggad:    2016-03-13 21:50
Bloggtitel:    Didaktik och estetiska läroprocesser
Förnamn:    Christian
Efternamn:    Blaschke
Län:   
Kommun:   
Ort:   
Intressen:   

Välkommen!!

 

Jag är en kille på 28 år som just nu läser sjätte terminen på förskollärarprogrammet i Varberg. Den kurs jag nu läser heter didaktik, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten. Samtidigt kommer jag visa på mina egna pedagogiska tankar och reflektioner kring det kursen innehåller. De estetiska ämnena som kursen innefattar är musik, drama, textil och bild, didaktiska material. Det kan eventuellt även dyka upp inlägg inom matematik och språk. Som ni kanske förstår av bloggbilden ovan så är musik det ämne som ligger mig varmast om hjärtat och jag ser fram emot en rolig och lärorik kurs. 

 

Denna blogg läses förslagsvis bakifrån och fram. För att få en röd tråd och kunna följa mina tankar under kursens gång så följ datumen och börja med det inlägg som lades ut först. 

 

Efter genomgången kurs skall studenten på avancerad nivå kunna:

 

Mål

• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

• förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser

• redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål • redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter

• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden

• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

• tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling

• kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen

 

Efter genomgången VFU ska studenten kunna (VFU-mål):

 

• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande. Samtliga examinationer är relaterade till kursens mål. Kursens mål ligger till grund för mittkursvärdering och kursutvärdering. Kursplan och litteraturlista finns som länk i pingpong

 

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards