Didaktik och estetiska läroprocesser

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2015

Drama 2

Av Christian Blaschke - 30 oktober 2015 12:30

Vi har nu haft vår andra dramalektion. Denna gång handlade det om dock och figurteater. Gunilla Fihn[1] repeterar en del från föregående lektion och tar upp att det behövs kunskap om både pedagogik, teater och lek för att kunna undervisa ett pedagogiskt drama. Hon tar även upp begrepp som modest och radikal estetik. Jag förstod inte fullt ut de förklaringar som gavs under lektionen kring vad dessa begrepp verkligen betyder så jag kollade i litteraturen. Einarsson (2013, s.128) skriver att modest estetik är när estetiska uttrycksformer enbart används för att reproducera ett kulturarv medan radikal estetik handlar om att eleverna själva får bestämma över sitt skapande. Exempelvis göra egna sagor, skapa mening i vad de upplever och bearbeta viktiga frågeställningar.

 

Vi fick under lektionen skapa handdockor utav strumpor som sedan skulle vara med den aktivitet eller teater som vi började på sist. Min lilla grupp hade alltså ilska som tema och nu gällde det att få in vår egen handdocka i denna dramaaktivitet.  Vi bestämde oss för att vår handdocka skulle inleda och avsluta vår teater. Dockan Lurv skulle leda barnen in i en mystisk skog där vi som uppvärmning fick ta oss över stenar och under grenar och så vidare. Vi är inte helt färdiga utan kommer fortsätta en stund till vid nästa tillfälle.


När det handlar om att jobba med handdockor i förskolan gav Gunilla Fihn oss ett antal tips. Först och främst är färg, form, rörelse och riktning det viktigaste att tänka på under en uppspelning av handdockor. Det estetiska ska få tala och barnen ska kunna få uttrycka sina tankar. Se samtidigt till att dockan inte har för långa repliker. Tänk även på barns perspektiv.

                                                 



                                    Vår bok kring temat arg
   

 


Jag har själv märkt styrkan med att använda handdockor i förskolan. Om man har barn som är svåra att få kontakt med kan handdockan göra underverk som en förlängd arm. Det är lättare att öppna upp sina känslor och tankar till en handdocka än till pedagogen själv. Jag tror även handdockor kan vara bra att ha med sig inom olika temaarbeten. En karaktär som följer med barnen genom en hel termin och delar varje upplevelse med dem. Med en docka kan vi som pedagoger även skapa ett magiskt tillstånd när man tillsammans med barnen fantiserar om exempelvis dockan och dess egenskaper.


 

Referens:

 

Einarsson, A (2013) Dramapedagogik som form för medierat lärande. I Amhag Lisbeth, Kupferberg Feiwel & Leijon Marie (red). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 125-148

 



[1] Gunilla, Fihn. Drama 2 Campus Varberg, Varberg. 15-10-29


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 17:35


Vi har nu haft vår sista dramalektion under vår utbildning och den handlade om forumteater och forumspel. Gunilla Fihn[1] berättade om forumteaterns uppkomst och vilka som varit i centrum under historiens gång. Forumspel och forumteater handlar om at...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 14:54


Vi har nu haft drama för tredje gången denna termin. Det hade blivit dags att slutföra och spela upp de dramaaktiviteter som vi förberett. Det första vi dock fick göra var att dela med oss av våra erfarenheter vi fått inom drama på vår VFU. Jag kände...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 11:25


Nu har vi haft vår sista textil workshop, och denna gång handlade det om vävning och flätning med mera. Cathrine Berg[1] visade oss grunderna inom vävning och förklarade också för oss vad en vävstol består utav för delar. Varp, väft, bom och skyttel ...

VFU

Av Christian Blaschke - 29 november 2015 11:37


Jag har nu gjort mina tre veckors praktik. Som jag tidigare skrivit hade jag med mig egentagna bilder i form av rimmemory som mitt didaktiska material. I mina aktiviteter använde jag fyra barn i fyra och femårs ålder.   Efter vi spelat mitt rimme...

Av Christian Blaschke - 1 november 2015 12:30

När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards