Direktlänk till inlägg 2 december 2015
Vi har nu haft vår sista dramalektion under vår utbildning och den handlade om forumteater och forumspel. Gunilla Fihn[1] berättade om forumteaterns uppkomst och vilka som varit i centrum under historiens gång. Forumspel och forumteater handlar om att åskådarna byter ut skådespelarna och tar deras roller. En roll i taget byts ut och teatern fortsätter. Här blir det mycket improvisation och det hela handlar om egna erfarenheter och hur de uttrycks. Forumspel och forumteater är inte riktigt samma sak då forumspel är en form av forumteater som innehåller värderingsövningar och ett socio analytiskt rollspel. Forumteatern är det som framförs av skådespelarna medan forumspelet görs av deltagarna i gruppen man jobbar med.
Vi fick under lektionen skriva varsitt eget manus utifrån en konflikt som vi sett eller själva upplevt under vår praktik. Vi delades sedan in i grupper och fick välja ett manus utifrån alla de skrivna. Sedan skapade vi en pjäs som senare spelades upp. Först spelades pjäsen upp en gång så alla hängde med i handlingen. Andra gången den spelades upp fick åskådarna avbryta när som helst i pjäsen för att gå in och ta över en skådespelares plats. Detta leder till att pjäsen kan ändra karaktär.
Denna typ av drama var intressant och lärorik. Det blir väldigt roligt då den helt bygger på hur varje individ ser på saker och ting och vilka erfarenhet varje person har. Detta är en väldigt bra att göra för oss vuxna men som Gunilla sa i början av föreläsningen så är det inget som görs med barnen.
Detta kan jag dock ifrågasätta lite då jag visst tycker det går att göra med barnen. Det gäller bara att anpassa. Nej, det går kanske inte att följa de regler som gäller för vanliga forumspel men själva grundtanken med att gå in och improvisera en roll tror jag mycket väl kan göras i förskolan. Om pedagogerna gör själva grunduppsättningen kring något de vet att barnen har erfarenheter av så tror jag det kan bli hur kul som helst.
När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|