Didaktik och estetiska läroprocesser

Direktlänk till inlägg 4 september 2015

Medierat lärande och pedagogisk mångfald

Av Christian Blaschke - 4 september 2015 15:28

I terminens första föreläsning med Gunilla Fihn[1] fick jag direkt ta del av begrepp som tidigare varit okända för mig. Föreläsningen handlade mycket om multimodalitet, medierat och problembaserat lärande. Jag kan medge att jag aldrig tidigare hört talas om varken multimodalitet eller medierat lärande och jag tänkte att detta verkar väldigt komplext och svårt.

 

Fihn benade dock ut begreppen vilket gjorde att jag rätt snabbt lärde mig grundbetydelsen av dem. Begreppet multimodalitet handlade enkelt förklarat om kulturellt tillgängliga resurser. Det gäller att kunna utnyttja alla resurser i den miljön vi vistas i. Medierat lärande handlar om förmedling via hjälpmedel som exempelvis dator, smartboard, bild, musik och drama. När det kommer till det tredje begreppet problembaserat lärande som jag visserligen hört tidigare men inte riktigt förstått, så handlar det om förändringspotential och problemlösning. Denna form av lärande går ut på att barn och pedagog finner och löser problem i relation till något som uppmärksammats. Barnen får alltså själva söka efter information istället för att få alla sammanhang förklarade av pedagogen.

 

Denna sorts lärande tycker jag borde vara given i varje förskola. Jag tror det är ett både roligare och mer lärorikt sätt att lära. Detta bör även följa med högt upp i skolåldern.  Förutom innebörden i dessa begrepp fick jag dessutom i denna föreläsning upp ögonen för hur viktigt det är att ta ett steg tillbaka och betrakta barn, miljö och omgivning ”utifrån”. Detta är något som verkligen behövs för att kunna arbeta multimodalt och med ett medierat samt problembaserat lärande.

 

För att med hjälp av miljön kunna sätta barnen i centrum gäller det att vi erbjuder en miljö som inbjuder till handling. För att kunna se vad miljön har att erbjuda är det viktigt att ställa sig "utanför" händelser och situationer och observera.

 



[1] Gunilla, Fihn. Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Campus Varberg i Varberg.  15-09-03

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 17:35


Vi har nu haft vår sista dramalektion under vår utbildning och den handlade om forumteater och forumspel. Gunilla Fihn[1] berättade om forumteaterns uppkomst och vilka som varit i centrum under historiens gång. Forumspel och forumteater handlar om at...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 14:54


Vi har nu haft drama för tredje gången denna termin. Det hade blivit dags att slutföra och spela upp de dramaaktiviteter som vi förberett. Det första vi dock fick göra var att dela med oss av våra erfarenheter vi fått inom drama på vår VFU. Jag kände...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 11:25


Nu har vi haft vår sista textil workshop, och denna gång handlade det om vävning och flätning med mera. Cathrine Berg[1] visade oss grunderna inom vävning och förklarade också för oss vad en vävstol består utav för delar. Varp, väft, bom och skyttel ...

VFU

Av Christian Blaschke - 29 november 2015 11:37


Jag har nu gjort mina tre veckors praktik. Som jag tidigare skrivit hade jag med mig egentagna bilder i form av rimmemory som mitt didaktiska material. I mina aktiviteter använde jag fyra barn i fyra och femårs ålder.   Efter vi spelat mitt rimme...

Av Christian Blaschke - 1 november 2015 12:30

När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards