Didaktik och estetiska läroprocesser

Direktlänk till inlägg 5 september 2015

Didaktiska aspekter på olika material

Av Christian Blaschke - 5 september 2015 11:56

Vad är egentligen ett didaktiskt material? Enligt Marie Lundgren[1] blir ett material didaktiskt när det finns en tanke om lärandet med det material som används. För att kunna jobba didaktiskt finns det först och främst ett antal frågeställningar man bör reflektera kring:


  • VAD ska undervisningen handla om?

  • HUR ska detta göras tillgängligt?

  • VARFÖR ska man lära? 

  • VEM är det som ska lära?

  • NÄR ska man lära?

  • MED VEM ska man lära?

  • VAR ska man lära?

  • VEM bestämmer lärandet?


Under denna föreläsning tog Marie Lundgren även upp ordet undervisning som visade sig vara ett känsligt ord inom förskolan. Många menar att ordet undervisning och förskola inte går ihop då undervisning är något som hör till skolan. Självklart går det att diskutera innebörden av ordet men jag tycker ändå att det är bra att man använder ordet undervisning i förskolan då detta visar på att förskolan inte är någon förvaringsplats utan ett ställe där barnen faktiskt lär sig något.


Efter föreläsningen hade vi en workshop där vi fick välja bland olika material och sedan förklara hur dessa kunde vara didaktiska utifrån ovanstående frågeställningar. Min grupp valde här pusslet plus plus. Detta är ett väldigt kreativt material där man får in teknik, bygg och konstruktion, motorik, språk och matematik m.m Barnen kan även skapa saker som de sedan kan göra om med andra material.


                                              



Under workshopen startade samtidigt tankarna på vad jag själv skulle tillverka för didaktiskt material då detta är en uppgift som kommer senare i kursen. Detta material ska användas på vår VFU och bör vara kopplat till det tema som förskolan arbetar med. Då Marie Lundgren nämnde under föreläsningen att vi skulle utgå från det egna intresset och den egna kompetensen gick mina tankar direkt till musik då jag både spelar gitarr och sjunger. Nu gäller det bara att hitta ett bra sätt att utnyttja den kompetensen på.



[1] Marie, Lundgren. Didaktiska aspekter på olika material. Campus Varberg i Varberg. 15-09-04 


                                            

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 17:35


Vi har nu haft vår sista dramalektion under vår utbildning och den handlade om forumteater och forumspel. Gunilla Fihn[1] berättade om forumteaterns uppkomst och vilka som varit i centrum under historiens gång. Forumspel och forumteater handlar om at...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 14:54


Vi har nu haft drama för tredje gången denna termin. Det hade blivit dags att slutföra och spela upp de dramaaktiviteter som vi förberett. Det första vi dock fick göra var att dela med oss av våra erfarenheter vi fått inom drama på vår VFU. Jag kände...

Av Christian Blaschke - 2 december 2015 11:25


Nu har vi haft vår sista textil workshop, och denna gång handlade det om vävning och flätning med mera. Cathrine Berg[1] visade oss grunderna inom vävning och förklarade också för oss vad en vävstol består utav för delar. Varp, väft, bom och skyttel ...

VFU

Av Christian Blaschke - 29 november 2015 11:37


Jag har nu gjort mina tre veckors praktik. Som jag tidigare skrivit hade jag med mig egentagna bilder i form av rimmemory som mitt didaktiska material. I mina aktiviteter använde jag fyra barn i fyra och femårs ålder.   Efter vi spelat mitt rimme...

Av Christian Blaschke - 1 november 2015 12:30

När jag försökte komma fram till vad jag skulle använda som didaktiskt material under min VFU funderade jag på ett material som kan användas inom så många estetiska lärprocesser som möjligt. Då förskolan inte hade något tema ville jag att barnen skul...

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards