Didaktik och estetiska läroprocesser

Senaste inläggen

Av Christian Blaschke - 2 september 2015 11:00

Vår allra första lektion denna termin handlade om att hjälpa oss komma igång med denna blogg. Vår lärare Tobias Ruthenberg[1] gav oss exempel på massvis med bloggplatser som vi kunde använda oss av och till slut så hamnade jag här. Han förklarade även att vi under detta arbete skulle ha en så kallad critical friend, alltså en klasskamrat som läser din blogg under terminens gång och ger feedback. Detta tyckte jag lät som en jättebra idé då det är lätt hänt att man blir lite ”blind” i sitt eget arbete. Att lära sig hantera en blogg tror jag kan vara bra ute på förskolorna. Det kan underlätta mycket när det exempelvis kommer till den pedagogiska dokumentationen. Tobias Ruthenberg tog sedan upp lite kring programmering i förskolan. Han berättade att barn idag växer upp i ett tekniksamhälle och det är viktigt att vi redan i förskolan ger alla barn rätt verktyg för en bra start. Vi fick exempel på robotar och appar som ger barnen grundförståelse i programmering.

 

Jag tror att programmering kan vara ett sätt att lära barnen tänka logiskt och kreativt. Barnen får tänka ”outside the box”, utveckla strategier samt träna på att tänka flera steg i taget.

 

En bra robot är bee bot som jag här delger i en länk (https://www.youtube.com/watch?v=52ZuenJlFyE)

 

Jag kommer nu även ta upp vår VFU konferens då delar av denna innefattade digitala verktyg. Även på denna föreläsning var det Tobias Ruthenberg[2] som höll i trådarna. Under föreläsningen fick vi ta oss en noggrannare titt på appen nearpod. Denna app är i grunden inriktad till barn i skolan men kan användas även bland förskolebarn. Appen fungerar så att pedagogen laddar upp en presentation som pdf fil. Sedan skapar nearpod en presentation från din pdf. Varje barn kan nu se samma sak på varje platta. I presentationen kan pedagogen lägga in undersökningar, frågor, videofilmer eller liknande moment. Pedagogen kan på sin skärm se vad alla barnen svarar.

 

Jag tycker själva grundidén med denna appen är bra men samtidigt svår att använda i förskolan. Först och främst så är det få förskolor som har mer än två till tre plattor på varje avdelning. Dessutom känns det som att du gynnas bäst av att använda denna appen om du har en stor grupp barn. Däremot är appen lysande att använda vid föräldrasamtal. Pedagogerna kan genom denna appen få in statistik på vad föräldrarna tycker kring olika saker. Nackdelen kan även här vara att inte alla föräldrar har en padda eller bärbar dator.

 



[1] Tobias, Ruthenberg. Digitala trix för portfolion. Campus Varberg, Varberg. 15-08-31

[2] Tobias, Ruthenberg. VFU-konferens. Campus Varberg, Varberg. 15-10-15

Presentation

Välkommen!!

I den här bloggen kommer jag att ta upp olika estetiska läroprocesser inom förskolan. Jag kommer visa på aktiviteter inom bild, musik, textil, drama samt ge en bild av varför estetik kan vara till nytta inom förskoleverksamheten.

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards